توصیه های تغذیه ای برای بزرگسالان در زمان شیوع Covid 19

مقالات

با نزدیک شدن به فصول پاییز و زمستان نگرانی ها در خصوص شیوع بیشتر ویروس کرونا (Covid 19) در بین جوامع افزایش یافته است.

طبق آخرین تحقیقات گسترش و همه گیری ویروس کرونا ماههای سرد نسبت به ماههای گرم شدیدتر است و هوای خشک در محیط های بسته باعث پخش شدن بیشتر این ویروس می شود. همچنین بررسی ها نشان می دهند آمار ابتلا به Covid 19 به عنوان یک پاندمی ( بیماری فراگیر جهانی ) با وارد شدن از فصل سرد  به فصل گرم کاهش یافته است.

این یافته ها لزوم مراقبت هر چه بیشتر جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری در فصل های سرد را نشان می دهد.

در این مقاله به مواردی اساسی از مراقبت های تغذیه ای جهت تقویت سیستم ایمنی در این دوران می پردازیم .

تغذیه و آبرسانی مناسب در زمان شیوع این بیماری ضروری می باشد. اصولاً افرادی که تغذیه ای متعادل و مناسب دارند. بدن سالم تر و سیستم ایمنی قوی تری دارند با ریسک پایین تر ابتلا به بیماری های مزمن و عفونی مواجه هستند. جهت تامین ویتامین ها و مواد معدنی ، فیبر های غذایی ، و پروتئین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن بایستی غذاهای تازه و متنوع و غیر فرآوری شده مصرف کرد .

نوشیدن آب کافی ، اجتناب از مصرفل شکر ، چربی و نمک منجر به کاهش خطر ابتلا به اضافه وزن ، چاقی ، بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، دیابت و انواع خاص سرطان خواهد شد.

هر روز غذاهای تازه و غیر فرآوری شده مصرف کنید.

  • انواع میوه ، سبزیجات ، حبوبات ( عدس ، لوبیا ، و … ) ، مغزهای خوراکی ، غلات کامل ( ذرت ، ارزن ، جودوسر، گندم  برنج قهوه ای  غیر فرآوری شده، سبزیجات غده ای و ریشه های نشاسته ای مانند سیب زمینی معمولی و شیرین ، کاساوا ، ریشه تارو و … ) و غذ اهایی با منشاء حیوانی ( گوشت قرمز ، ماهی ، تخم مرغ ، شیر و … ) مصرف شود.
  • روزانه 2 فنجان میوه ( 4 وعده ) ، 2.5 فنجان سبزیجات ( 5 وعده ) ، 180 گرم غلات ، 160 گرم گوشت و حبوبات ( گوشت قرمز 1 الی 2 بار در هفته ، گوشت مرغ و پرندگان 2 الی 3 بار در هفته ) مصرف شود.
  • بعنوان میان وعده ( اسنک ) ، سبزیجات خام و میوه تازه را بجای خوراکی هایی که حاوی قند و نمک و روغن بالا هستند ، مصرف کنید.
  • سبزیجات و میوه ها را بیش از حد لازم حرارت ندهید ، چون منجر به از دست دادن خواص اصلی آن می شود.
  • در هنگام مصرف کنسروها و غذاهای خشک و نگهداری شده ، از انواع بدون نمک و قند  اضافه شده استفاده کنید.

روزانه به میزان کافی آب بنوشید

  • نوشیدن آب برای زندگی حیاتی است. آب مواد  مغذ ی و ترکیبات خون را در کل بدن انتقال می دهد، حرارت بدن را تنظیم می کند  ، مواد اضافه و مضر را از بدن دفع کرده و مفاصل را نرم و روان می کند.
  • روزانه 8 الی 10 لیوان آب بنوشید.
  • در میان نوشیدنی ها آب بهترین انتخاب است اما می توانید  از نوشیدنی های دیگر ، میوه و سبزیجات آبدار نیز مصرف کنید. برای مثال آبلیمو ( رقیق شده در آب و بدون شکر ) ، چای و قهوه . اما مراقب  میزان کافئین مصرفی باشید . همچنین از مصرف نوشیدنی های شیرین شده ، شربت ها ، کنسانتره های آبمیوه ، نوشیدنی های گازدار و بدون گاز که حاوی شکر هستند، پرهیز کنید.

میزان متعادل و مناسب چربی و روغن مصرف کنید.

  • روغن و چربی های غیر اشباع ( مانند روغن و چربی موجود در ماهی ، آواکادو ، مغزهای خوراکی ، روغن زیتون ، سویا ، کلزا ، آفتابگردان و روغن ذرت ) را جایگزین روغن های اشباع ( موجود در گوشت های چربی دار  ، کره ، روغن نارگیل ، خامه ، پنیر ، روغن جامد و چربی خوک )
  • بجای استفاده از گوشت قرمز ، گوشت سفید ( مرغ و ماهی ) که دارای چربی کمتری هستند مصرف کنید.
  • از مصرف گوشت های فرآوری شده و سوسیس و کالباس که حاوی چربی و نمک هستند اجتناب کنید.
  • در صورت امکان از شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید.
  • از مصرف روغن و چربی های ترانس که به صورت صنعتی تولید می شوند اجتناب کنید. این روغن ها معمولا در غذاهای فرآوری شده ، فست فود ها ، اسنک ها و غذاهای سرخ شده ، پیتزاهای منجمد ، انواع پای ، کوکی و بیسکوییت ها ، مارگارین و شکلات صبحانه و کرم ها وجود دارند.

        نمک و شکر کمتری مصرف کنید.

  • هنگام آشپزی و آمادهن سازی غذا ،میزان مصرف نمک و طعم دهنده های حاوی سد یم بالا ( مثل سویا سس یا سس ماهی ) را محدود کنید.
  • میزان روزانهن نمک مصرفی را  به کمتر از 5 گرم ( تقریبا یک قاشق چایخوری ) برسانید. و از نمک یددار استفاده کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی نمک و قند بالا ( مثل اسنک ها ) خودداری کنید.
  • از خوردن غذا خارج از منزل خودداری کنید. برای کاهش میزان تماس با افراد دیگر و کاهش شانس قرار گرفتن در معرض Covid19 غذای خود را در خانه مصرف کنید. توصیه می شود فاصله حداقل یک متری بین خودتان و هر  شخصی که سرفه و عطسه می کند را حفظ کنید. حفظ این فاصله در مکان های شلوغ مثل رستوران ها  و کافه ها همیشه امکان پذیر نیست.

ذرات آب دهان و بینی افراد آلوده به ویروس ممکن است برروی سطوح و دستهای افراد دیگر ( مشتریان و کارکنان و … ) باقی بماند و با د ر نظر گرفتن رفت و آمخد مکرر افراد نمی توان از شستن کافی و مرتب دست ها و تمیزکردن و ضد عفونی کردن سریع و به موقع سطوح اطمینان حاصل کرد.

مشاوره و حمایت های روانشناسی

تغذیه و آبرسانی مناسب سطح سلامت و ایمنی را بالا می برد و در کنار آن بیماران مبتلا و مشکوک به کویید 19 و دیگر عفونت های مزمن علاوه بر نظارت بر تغذیه نیازمند  مشاوره و حمایت روحی و روانی هستند. این مراقبت ها به جهت اطمینان از اینکه بیمار در وضعیت مناسب سلامت روحی و روانی قرار دارد و حفظ این وضعیت در دوران بیماری تا بهبودی انجام می شوند.

جهت مشاوره سلامت و روانشناسی برای مبتلایان از مراکز معتبر درمانی و مشاوره ای که دارای پرسنل آموزش دیده هستند کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *